Miranda & Claudia gaan voor De Elfstedentocht #2

Home » Miranda & Claudia gaan voor De Elfstedentocht #2
Van: Miranda en Claudia
03-03-22

En toen moest er getraind worden…….& schoenen stress.

Het is super leuk om nieuwe (sportieve) doelen te stellen. Maar hoe gaan we dit doen met trainen?

De 11 stedenwandeltocht is een tocht van 207 km. We moeten toch zeker wat lange afstanden gaan lopen in de voorbereiding. Misschien moeten we ook wat dagen achter elkaar trainen. De 11stedentocht gaan we in 5 dagen lopen. Hoe ziet ons trainingsprogramma eruit?

Met online Googlen (zo werkt dat tegenwoordig) komen we verschillende trainingsprogramma’s tegen. Die maar een beetje samengevoegd en zo iets voor ons bedacht. We gaan ongeveer om de week een lange afstand lopen. Deze bouwt op van 15 km naar ook nog een afstand van 50 km. In de andere weken staat er vaak een korte training van ongeveer een uur op het programma.
Agenda’s bij elkaar om te kijken wanneer we de langere afstanden gaan lopen. Is wel zo gezellig om dit samen te doen. Want er moet uiteraard ook gewerkt worden.

Ik zeg tegen mijn patiënten vaak elk lichaam is anders en elk lichaam reageert ook anders. Hebben wij dan wel het juiste trainingsprogramma opgesteld, past deze het best bij ons, hoe reageert ons lichaam?
Binnenkort ga ik om tafel met Jan-Arend van fysiopraktijk MCZ. Zij zijn ook gevestigd in Het Omnium in Groningen waar wij als Schutrups ook praktijk hebben.
Jan-Arend is sport performance begeleider. Hij gaat samen met ons kijken welk trainingsprogramma het beste bij ons past.
We hebben inmiddels al wel een aantal lange afstanden gelopen. Zo ook vanuit onze woonplaats Erica naar de muur van Emmen en via het KWAK kanaal weer terug. Leuk om meteen wat hoogte meters te trainen. Een tocht van ongeveer 30 km. Ging best goed.

De trainingen doen we natuurlijk op goede schoenen. We moeten nog wel uitvinden welke wij het prettigst vinden tijdens zo’n lange afstand. Een aantal jaren geleden heb ik op de Lowa Aerox (half hoge lichte wandelschoen) een tocht van 60 km over het strand gemaakt. Ook daar hebben we voor getraind. Wanneer we op de weg liepen met die schoenen werd mijn hak daar wat minder blij van. Onverhard ging prima. Hardlopen doe ik (vaak) op Hoka’s. Dit merk staat bekend om de wat dikkere “marshmallow achtige” zool. Misschien is dat een goede optie voor mij om de lange tocht op te gaan lopen. Met de langere afstanden ga ik de verschillende modellen proberen. We hebben nog even de tijd om uit te zoeken welke schoenen het prettigst zijn voor ons.

Op naar veel trainings kilometers!

Groet Miranda & Claudia
PS. Tips zijn welkom!! We zoeken ook nog wat leuke routes. Mail naar miranda@schutrups.nl.

Open chat
Hulp nodig?
Schutrups
Hallo, Hoe kunnen wij jou helpen?