Europees fonds voor regionale ontwikkeling Samenwerkingsverband Noord-Nederland
  • groot aanbod in verschillende maten en wijdtes
  • gratis verzending
  • voor 16:00 uur besteld dezelfde dag nog verzonden
  • winkel is 7 dagen per week geopend
 

Even voorstellen... Marleen Popken

Hallo, mijn naam is Marleen Popken. Ik ben 19 jaar en woon inmiddels in Gieten, maar heb altijd in Exloo gewoond. Naast mijn studie fysiotherapie aan de Hanze hogeschool in Groningen, ben ik veel met sport bezig. Mijn hoofdsport is Marathonschaatsen bij marathonploeg Schaatsteamdrenthe. Daarnaast doe ik nog veel meer sporten, waaronder natuurlijk hardlopen. Ik vind het leuk om voornamelijk zomers wedstrijden te doen om het wedstrijd element te behouden en mijn prestaties hierin te verbeteren. Mijn favoriete afstand is de 5km en daar focus ik me dan ook op. Mijn doel met het hardlopen is om dichtbij mijn PR(19.36) op de 5km te komen of zelfs te verbeteren.

Na een winter waarin ik minder heb hardgelopen door het schaatsen, ben ik inmiddels weer lekker aan het trainen. In mijn eerste hardlooprondjes merkte ik dat ik moeite had met het tempo dat ik vorig zomer liep. Om deze snelheid weer terug te krijgen voor de wedstrijden, probeer ik variatie in de training aan te brengen. Hierdoor wordt de training minder saai en train je niet altijd hetzelfde. Dit doe ik door bijvoorbeeld interval trainingen, een rondje op snelheid en rustige loopjes te doen. Ook varieer ik in afstanden om weer aan de duur van de kilometers te wennen.

Ik loop voornamelijk 5 kilometers tijdens de wedstrijden, in de trainingen loop ik dan meestal een rondje dat langer is dan 5 kilometer. In Exloo had ik hier een vast rondje voor. Dit werkt voor mij erg goed, omdat ik wel eens moeite heb met het indelen van snelheid tijdens een wedstrijd. Meestal begin ik te snel waardoor ik vertraag in de 3e kilometer. Door dan een 5km te lopen in de training kan ik uittesten wat het beste werkt om de tijden stabiel te houden. Het leuke aan dit rondje is dat, het op verschillende manieren te lopen is, makkelijk langer of korter gemaakt kan worden en er verschillende ondergronden aan te pas komen. Dit zorgt ervoor dat het vaste rondje niet elke keer hetzelfde is en dus niet verveeld. Zelf loop ik graag op onverharde gronden, maar als ik weet dat ik een wedstrijd heb die volledig verhard is, dan kan je dat ook trainen in dit rondje.

Inmiddels heb ik 3 wedstrijdjes gelopen. Voor deze wedstrijden wou ik graag rond de 21 minuten lopen op de 5 km en dat is gelukt. De Run van Gieten was mijn laatste loop en was een wedstrijd over 6 km. Mijn eindtijd was 25:10 en hier ben ik echt heel tevreden mee. Bij deze wedstrijd heb ik een erg strak schema gelopen, waar ik normaal gesproken erg veel moeite mee heb. In deze drie loopjes heb ik weer wat gevoel opgedaan en kan ik weer gaan werken aan de verbeterpunten.