Europees fonds voor regionale ontwikkeling Samenwerkingsverband Noord-Nederland
  • groot aanbod in verschillende maten en wijdtes
  • gratis verzending
  • voor 16:00 uur besteld dezelfde dag nog verzonden
  • winkel is 7 dagen per week geopend
 

Exloo goes Sölden

Schoenen, wandelschoenen, runningschoenen én schoenen waarop je vooral niet moet lopen: skischoenen. Dat is, zeker in najaar en winter, óók Schutrups. Waarbij je net als bij die voor lopen bedoelde schoenen geldt dat de medewerkers stuk voor stuk ervaringsdeskundigen zijn.

Éen keer per jaar vertrekt een delegatie van Schutrups naar de eeuwige sneeuw in het Oostenrijkste Sölden. Voor de lol, maar vooral om op 3200 meter hoogte producten te testen die later eventueel in de winkel in Exloo worden opgenomen in de collectie. Dat gaat van skischoenen tot skikleding, van helmen tot brilen en van ski's tot filmcamera's. 

Stuk voor stuk kunnen ze een behoorlijk potje skiën, vaste 'testers' als Jeroen Broekman, Marco van Es, Brian Frederiks en Jan, Lisa en Roos Schutrups. Jan Schutrups: "De overkopelende organisatie van skihandelaren en leveranciers heeft in Sölden bovenop die berg een complete outdoorwinkel neergezet, helemaal vol met allerlei stands. We kunnen daan in één weekend echt alles uitproberen. Dat betekent dat wij alleen dingen inkopen die we zelf uitgeprobeerd hebben en waar het team zelf achter staat en die in ons assortiment passen. Dit jaar hebben we de skihelm van Casco ontdekt. Echt het beste van het beste is dat."

Dezelfde passie

Wie bij Schutrups in de winkel komt voor skischoenen, skikleding of accessoires, kan er zeker van zijn dat 'ie geholpen wordt door iemand die dezelfde passie voor wintersport heeft. Éen van die skiliefhebbers is bedrijfsleider Jeroen Broekman. Hij houdt zich onder mee bezig met het op maat maken van skischoenen. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? "Klanten kijken in eerste instantie naar wat ze mooi vinden", weet Jeroen. "Wij houden daar uiteraard wel rekening mee, maar kijken vooral ook naar heel andere dingen. Het begint bij de voet. Wij hebben skischoenen van bijvoorbeeld Head en Salomon. Wij kijken dan vooral welke in de basis past. 

Skischoenen hebben verschillende stijfheden, zogenaamde flexwaardes. Die is 60 voor beginners. Je hebt dan een wat volumineuzer schoen waar wat meer ruimte in zit en veel polstering. Je mag als beginner in zo'n schoen wel wat bewegen. Sommige hebben zelfs een aparte loopstand. Onze skiklanten zijn meestal geen beginners, dus we zitten dan al snel bij flexwaardes boven de 100. Die verkopen we het meest. Dat zijn echt compacte skischoenen die de voet goed omsluiten."

Niet stabiel

De achilleshiel van skischoenen is volgens Jeroen de zool. "Er is eigenliljk geen fatsoenlijk voetbed in skischoenen. Het is een floddertje, waardoor je niet stabiel genoeg bent in de bochten. Dus wij maken in zeker 80 procent van de gevallen een mooi kuipzooltje dat alles opvangt. Dan heb je een veel beter contact, meer gevoel en ga je veel makkelijker bochten draaien."

De zool is anders en aanzienlijk goedkoper dan de traditionele zolen voor gewone schoenen. "We maken ze ook niet via een dynamische voetafdruk, maar juist in de skihouding. Je moet het zien als een foamkussen dat wij vacuüm trekken en daarna in de juiste vorm boetseren. Wij kijken bij Schutrups toch iets anders tegen voeten, schoeisel en houding aan en vinden eigeniljk dat iedereen die gaat skiën dergelijke zolen zou moeten hebben. In sportzaken hebben ze er vaak de apparatuur niet voor. Daar hebben ze er meestal ook geen kaas van gegeten. En ze vinden het te bewerkelijk. Wij zien dat anders. Het is de basis van je skiplezier, skischoenen die echt goed zitten. De prijs is trouwens zelden een issue. Skischoenen gaan jaren mee. De klant ziet bovendien dat we er zo drie kwartier mee bezig zijn en nog veel belangrijker: voelt meteen het verschil."

Bootfitten

Voor wie 'echt goed' zittende skischoenen nog niet goed genoeg is, is er een overtreffende trap: bootfitten. Daarbij wordt de binnenschoen met schuim in ruim twee uur helemaal op maat gemaakt. "Dat is echt het neusje van de zalm", weet Jeroen Broekman. Bij Schutrups worden skischoenen van Head en Salomon het meest verkocht. Het derde merk dat wordt gevoerd is Tecnica. "Je hoeft geen tien merken te hebben", aldus Jeroen. "Zeker 90 procent van de mensen vindt bij die merken iets van zijn gading. Net als je dat bij running hebt met Brooks en Asics. De meeste mensen hier hebben ook Head of Salomon. Onze beste skiër is Lisa, die skiet op Head. Jan en ik op Salomon. Ook bij ons is het een kwestie van smaak én wat het beste bij onze voeten past."

Naast skischoenen ontdekte de Schutrups-delegatie in Sölden ook een aantal voor Exloo nieuwe merken. Lisa Schutrups: "Als mensen bij ons komen, verwachten ze dat we iets bijzonders bieden. Met de merken Peak Performance, Picture en Ortovox spelen we nog beter in op die wens. Het zijn alle drie merken die een mooie kwaliteit leveren en die technisch heel goed zijn." "Peak is na een aantal jaren weer terug in onze collectie. Een technisch goed merk dat warmhoudend en ventilerend is. Picture is een merk met veel oog voor environment, milieu. Het ziet er een beetje baggy uit, zoals skate-kleding. Ortovox is weer wat cleaner en meer gesneden. Het zijn alle drie merken die wij ook zelf dragen komend seizoen."

Alleen het beste skimateriaal

De filosofie van Schutrups bij skikleding en accessoires is simpel: het moet top en bijzonder zijn. Jan Schutrups: "We moeten gewoon alleen het beste hebben. De beste kwaliteit, de beste pasvorm en technisch het beste. Mensen die hier komen moeten vaak een stukje reizen, die zoeken ook echt iets bijzonders. Ze nemen wintersport serieus en willen zich onderscheiden. Eigenlijk moet je van de kleding die je hier koop geen tweede exemplaar tegenkomen op de piste." Dezelfde criteria gelden voor handschoenen en de helm. "Wij hebben Casco, dat is hét merk qua pasvorm. Dat is ook wel bekend uit de paardensport. Technisch loop Casco, dat ook een geïntegreerde bril heeft, ver voor op andere merken. Verder hebben we DMD, een heel gaaf Italiaans merk. Wij zijn op het gebied van wintersport duidelijk aan het upgraden. Kijk, broekjes om te skiën kun je overal kopen. De mensen die hier komen, zoeken iets goeds én onderscheidends."

Groot succes

Vorig jaar verkocht Schutrups voor het eerst ook ski's. "Dat was een groot succes", aldus Jan. "Best verrassend, want de markt voor ski's is behoorlijk dun geworden. Vroegen werden er wereldwijd 40 miljoen ski's per jaar verkocht, nu nog 4 miljoen. Ski's gaan door verbeterde kwaliteit langer mee. En mensen huren veel. Enerzijds omdat ze een vervoerprobleem hebben met ski's, anderzijd omdat ze dan meerdere ski's kunnen uitproberen tijdens hun wintersportvakantie. Voor ons ligt de nadruk dan ook op skikleding en natuurlijk skischoenen. Daar zit ons DNA en onze kennis, daarvoor komen de mensen in eerste instantie bij ons. Want laten we eerlijk zijn: ook bij skiën zijn je voeten de basis."