Europees fonds voor regionale ontwikkeling Samenwerkingsverband Noord-Nederland
  • groot aanbod in verschillende maten en wijdtes
  • gratis verzending
  • voor 16:00 uur besteld dezelfde dag nog verzonden
  • winkel is 7 dagen per week geopend
 

Mijn afgelopen runs

Hallo allemaal,

Afgelopen maand heb ik aan twee loopjes deelgenomen. Natuurlijk 21 juni aan de midsummernight run die door Schutrups zelf is georganiseerd en 21 juli aan de Oostermoerrun in Gieten.  Tijdens de midsummernightrun waren er 2 onderdelen, de 5 km en de Hill Climb. De 5 kilometer viel me nogal zwaar en met een eindtijd van 22:10 was ik dan ook niet erg tevreden. Het parcours was onverhard wat het ook best zwaar maakte. Uiteindelijk mocht ik met deze tijd wel het hoogste podium beklimmen. Het tweede onderdeel was de Hill Climb, in totaal 500 meter de poolshoogte heuvel op en af sprinten. De benen voelden nog zwaar van de 5km, maar met een eindtijd van 1:54 was ik de snelste dame en kreeg ik een T-shirt van Schutrups als prijs.

Inmiddels woon ik tijdelijk in Gieten en ben ik hier lekker aan het trainen voor de komende loopjes. In Gieten was in juli het Oostermoerfeest en daar hoorde ook een loopje bij, die ik niet aan me voorbij kon laten gaan. Dit was een 5 kilometerrun en dit keer kon ik starten in de nieuwe kleding van Schutrups. De start was om 11 uur en dat vind ik persoonlijk altijd een fijne tijd om een wedstrijd te lopen. De temperatuur is dan nog niet te hoog en je bent lekker fit voor de start. Tijdens de wedstrijd ging het heel goed. Ik liep in een constant tempo naar een tijd van 20:46 waar ik heel blij mee ben en een goed gevoel aan over heb gehouden.

Om met een goed gevoel aan de start te staan, vind ik de warming-up een heel belangrijk onderdeel Hiervoor heb ik dan ook een standaard ritueel die ik altijd toepas voor hardloopwedstrijden en deze warming-up is ook een onderdeel voor mijn schaatswedstrijden.

Het klaarmaken voor de wedstrijden begint thuis al. Met een foamroller maak ik mijn spieren alvast los en rek en strek ik een beetje om mijn lichaam wakker te maken. Zo ben ik lekker wakker en alvast bezig met de wedstrijd. Ik eet maximaal 2/3 uur voor de wedstrijd een maaltijd om tijdens de wedstrijd geen last te krijgen van mijn maag. Ongeveer een uur van te voren eet ik nog een banaan of een ontbijtkoek. Een half uur voor de start begint de warming-up. Ik begin met ongeveer 2 kilometer inlopen om mezelf op te warmen en alvast mijn benen te laten wennen aan het gevoel van het hardlopen. Dit gaat op een rustig tempo met aan het einde iets sneller. Hierna doe ik een aantal dynamische (rek)oefeningen, zoals knieheffen, benen opzwaaien, armen zwaaien en van laag naar hoog huppelen. Om mijn hartritme omhoog te brengen en wat spanning op de benen te zetten, doe ik 3 steigerungen (Dit zijn korte versnellingen van ongeveer 100 meter waarbij je pas aan het einde op topsnelheid zit), een aantal sprongetjes en sprintjes. Nadat ik goed warm ben doe ik nog wat rustige rekoefeningetjes op de plaats en zorg ik dat mijn benen warm blijven. Net voordat ik naar de start ga doe ik nog even een sprongetje, neem ik nog een paar slokken water en dan is het gaan!