SCHUTRUPS VOLOP IN BEWEGING!

Home » SCHUTRUPS VOLOP IN BEWEGING!
Van: Schutrups
16-10-20

In februari zijn Roel & Stijn begonnen op de marketingafdeling van Schutrups. De webshop is een groot onderdeel van de werkzaamheden op de marketingafdeling. Roel: “In februari ben ik hier begonnen nadat ik aantal jaren heb gewerkt als Online Marketeer. De basis van webshop stond goed echter kwam ik er al wel snel achter dat Schutrups veel kon verbeteren online. Samen met Stijn hebben we de verbeteringen op papier gezet.” Stijn: “Ik ben bij Schutrups als stagiair van de opleiding Ondernemen & Retail Management aan de Hanzehogeschool in Groningen gekomen. Tijdens mijn stage heb ik een onderzoek gedaan naar de verbeteringen op de webshop. Uit mijn onderzoek zijn een paar verbeteringen uitgekomen waardoor het percentage van bezoekers die worden omgezet naar klanten is verdubbeld. Dit is natuurlijk een super gaaf resultaat!”

HET SCHUTRUPS GEVOEL

Roel: “Hiermee stopt de ontwikkeling natuurlijk niet. De klanten die in de winkel komen doorlopen het hele Schutrups gevoel. Misschien beginnen ze wel bij de voetzorg en krijgen ze zooltjes aangemeten, om vervolgens door te lopen naar de winkel om schoenen te kopen die het beste bij de klant zijn voet past. De klant krijgt advies en wordt deskundig geholpen met een grapje tussendoor. Wanneer de klant geslaagd is, kan de klant nog een lekker bakje koffie krijgen in het Schutrups cafe. Dit is natuurlijk waar Schutrups goed in is, dit willen wij doorvertalen naar online.” Stijn: “Ja, een kopje koffie meesturen in de verzenddoos is natuurlijk niet echt handig, haha. Nu we het over verzenddozen hebben, deze waren er niet toen Roel en ik begonnen bij Schutrups. De schoenen werden verpakt in kaftpapier. Dit vonden Roel en ik allebei niet passen bij de uitstraling van Schutrups. Wanneer je online goede schoenen koopt zit hier vaak ook een prijskaartje aan. Als je de schoenen dan thuis ontvangt wil je ook het kwaliteitsgevoel ervaren. Daarom hebben wij een nieuwe verzenddoos in het leven geroepen.”

Roel: “Zo maken we het voor de klant makkelijker om bijvoorbeeld schoenen die niet passen te retourneren aan ons. Er is gekozen voor een bruine verzenddoos met minimale zwarte opdruk om zo onze voetafdruk op de wereld te verminderen. Stijn: “VOETafdruk, op zich wel toepasselijk.” Roel: “Haha ja dat wel, maar waar was ik gebleven? Ohja, onze voetafdruk verminderen. Voorheen stuurden we de factuur en pakbon ook mee met de bestellingen. Hiermee gaan we stoppen. De klant krijgt de factuur en pakbon in de mail. Dit scheelt twee A4’tjes met opdruk per bestelling. Op jaarbasis is dit natuurlijk wel behoorlijk wat. Het retourformulier wordt nog wel in de verzenddoos gedaan. Het is natuurlijk vervelend als schoenen niet passen en je vervolgens een retourformulier moet uitprinten om de schoenen te kunnen retourneren. Niet iedereen heeft een printer thuis of is handig met een computer.”

NIEUWE WEBSITE

Stijn: “Het moet de klant zo makkelijk mogelijk worden gemaakt. Daarom krijgt Schutrups binnenkort een website naast de webshop. Het verschil is dat de webshop echt voor het schoenen kopen is. Op de website kunnen wij meer informatie kwijt. Door dit los te trekken hopen wij dat het voor de klant makkelijker en overzichtelijker wordt. Een grappig feitje, de consument zit gemiddeld maximaal 4 seconden op een pagina. Daarom is het super belangrijk dat de vraag/ behoefte in deze 4 seconden kan worden vervuld.” Roel: “Hierin kunnen wij behoorlijke stappen zetten. Stappen is ook weer toepasselijk haha. Eigenlijk gaat het er gewoon om dat de klant het zo makkelijk mogelijk heeft. Vervolgens moeten wij ervoor zorgen dat het hele proces goed verloopt. Om dit proces te verbeteren hebben we er ook voor gekozen om een achteraf betalen optie aan te bieden. Zo kan je thuis je nieuwe schoenen eerst passen en daarna hoef je pas te betalen. Wij proberen zoveel mogelijk informatie te geven over de schoenen (maat, kleur, leest en merkinformatie) zodat de kans het grootst is dat de schoenen gelijk passen. Er is nu ook een mogelijkheid om met ons te Whatsappen, dit maakt het makkelijker om even een vraag te stellen.”

Stijn: “We werken goed samen met merken zoals Durea en Xsensible. Deze merken geven ons veel input en denken met ons mee. Dit is fijn voor ons aangezien we dan niet het wiel opnieuw moeten uitvinden. Het is ook de bedoeling om op de websites pagina’s te maken waar de klant zijn/haar voet lengte – en breedte maat kan opmeten. Op de nieuwe website moet het ook gemakkelijker worden om een afspraak te maken bij de voetzorg en in de winkel.” Roel: “Het Covid-19 virus heeft veel veranderd. Voor ons als bedrijf maar ook voor de klant. Klanten vinden het fijn om een afspraak te kunnen maken zodat het niet te druk wordt in de winkel. Dit is voor de winkel ook fijn aangezien het voorspelbaarder wordt wanneer klanten komen.”

HET DOEL

Wat is jullie doel en waar dromen jullie van? Stijn: “Het doel is echt om de kennis die hier binnen Schutrups is door te vertalen naar online. Online wordt steeds belangrijk. De klant begint bijna altijd online. Hé, welke schoenen heeft Schutrups? Ik heb last van mijn voorvoet, wat kan ik hieraan doen? Ik heb brede voeten, welke schoenen zijn het beste voor mij? Dit zijn allemaal vragen die wij online kunnen beantwoorden. De droom is dat de klant binnenkomt op onze website met de vraag: ‘’ik heb een hallux valgus welke schoenen moet ik hebben?’’ En dat deze klant vervolgens met een nieuw paar schoenen en een bijpassend jurkje de deur uitgaat.” Roel: “Innoveren is ook echt een doel van ons. Wanneer nieuwe schoenen bij ons binnenkomen, worden ze in geboekt en bestickerd, vervolgens komt de schoen bij ons. Wij moeten dan foto’s maken en het online zetten. Tegenwoordig hebben de meeste leveranciers al super mooie foto’s en informatie over de producten. Als dit allemaal automatisch in ons systeem komt, hebben wij minder uitvoerend werk. Dit gaat ervoor zorgen dat wij creatief bezig kunnen om Schutrups te laten groeien. De droom is dat Schutrups doorgroeid naar een nationale speler zowel online als offline met het unieke concept.”

Open chat
Hulp nodig?
Schutrups
Hallo, Hoe kunnen wij jou helpen?