Europees fonds voor regionale ontwikkeling Samenwerkingsverband Noord-Nederland
  • 7 dagen per week open
  • 40 professionals voor stijladvies
  • 4.895 schoenen op voorraad
  • 92.000 blije klanten in onze winkel
 

Trainen voor de halve marathon van Amsterdam

Na drie weken vakantie en wat minder trainingsarbeid, ben ik weer begonnen met trainen voor de halve marathon van Amsterdam.
Met nog negen weken te gaan een vrij korte trainingsperiode maar dit is dan ook weer een uitdaging om weer topfit aan de start te verschijnen op 20 oktober.

Tijdens de vakantieperiode heb ik wel wat trainingen gedaan maar puur om mijn conditie op peil te houden. Het waren vaak kortere trainingen van lage intensiteit. Dit puur om de regelmaat van de trainingen erin te houden.

De eerste trainingsweek bestaat uit:
Ma duurloop 8,5km 4:11 pkm
Di crosstraining bij We Are Crossfit
Wo tempo duurloop 9,5km waarvan 6,5km
3:47pkm (halve marathon tempo)
Do duurloop 8,5km 4:11 pkm
Vrij. Herstelloop
Zat/Zon duurloop 16km 4:32pkm

Dit is best intensief maar zo kan het lichaam weer wennen aan de intensiteit.
De trainingen werk ik uiteraard niet op dezelfde schoenen af, dit om de schoenen ook enigszins rust te geven. De snellere trainingen doe ik dan ook op wedstrijd/trainingsschoenen met een lagere drop (drop is 4mm dit is het verschil van hiel naar voor voet)
De duurlopen loop ik op wat comfortabeler schoenen met een drop van 8mm (New Balance 880V8).
Dit is even weer wennen na drie weken op blote voeten en badslippers te lopen.

Ook kost het even weer wat creativiteit om mijn trainingen in te passen tussen werk en gezin. Omdat ik mijn manier van trainen wat heb aangepast zal dit waarschijnlijk best gaan lukken. Deze keer zal ik wat kortere intensievere trainingen doen. Het zal me een keer lukken om onder de 1:20 te lopen. Hoe dit uit zal pakken zullen we 20 oktober zien tijdens de halve van Amsterdam.


In mijn volgende blog zal ik dat dan ook laten weten.

Sportieve groet,
Yntze Wardenburg