Europees fonds voor regionale ontwikkeling Samenwerkingsverband Noord-Nederland
  • 7 dagen per week open
  • 40 professionals voor stijladvies
  • 4.895 schoenen op voorraad
  • 92.000 blije klanten in onze winkel
 

Trainen voor de marathon

Trainen voor de marathon

Nog twee weekjes en dan is het alweer zo ver. De marathon van Eindhoven! De meeste trainingen zitten er al weer op. Deze week train ik nog lekker pittig maar de volgende week zal ik het rustig aan doen om goed tot rust te komen.

St. Pietersbeartrail

16 september heb ik de St. Pietersbeartrail in Maastricht gelopen. Een trailrun van 32 km met 800 hoogtemeters. Wat was dat ontzettend zwaar. 32 km lang ploeteren, klimmen, trappen op en af, en flinke stukken moeten wandelen door verzuring of omdat het parcours te stijl was… na 6 km moest ik al wandelen omdat de eerste 2.5 km door de modderige Enci Groeve ging en daarop volgend de St. Pieters berg op door middel van vier à vijf haarspeldbochten. Eenmaal boven moest ik echt even op adem komen. Om vervolgens weer enige vorm van tempo te kunnen pakken. Ik hoefde gelukkig nog maar 26 km. Maar al met al was het een leuke ervaring (al dacht ik daar onderweg een paar keer anders over). Net binnen de drie uur passeerde ik de finish op toch een nette 14e plek van de 157 deelnemers.

Trailrun Weiteveen

Afgelopen zondag werd er in het Bargerveen te Weiteveen voor het eerst een trailrun georganiseerd en aangezien dat praktisch in mijn achtertuin is moest ik daar natuurlijk wel aan meedoen. De trail had een afstand van 23 km wat goed in mijn schema paste voor de marathon. De zaterdag ervoor had ik al twee keer getraind, daarom had ik besloten om lekker rustig te lopen. Maar het was allesbehalve lekker… ik moest er echt voor werken om mijn geplande tempo vast te houden. De ondergrond maakte het ook niet makkelijk met mul zand, hoog gras en stukken parcours waarbij je echt moest kijken waar je liep door de vele gaten en oneffenheden in de grond. Ik was echt blij dat ik over de finish was en moest echt even bijkomen. Ik heb er 1 uur 51 over gedaan wat een tempo van 4.48 per kilometer betekent. Dikke prima.

Aankomende zaterdag ga ik met Alisa een lange duurloop lopen en vanaf dan begint mijn rustweek. En dan hoop ik 14 oktober de marathon weer onder de 3 uur te lopen!
Ik heb er zin in!

Sportieve groet,

 

Erik