Pijn in onderrug 

Pijn in onderrug

Pijn in de onderrug is een veel voorkomende klacht en kan erg vervelend zijn. Zo’n 50% tot 90% van de volwassenen heeft wel eens last gehad van rugpijn. Lage rugpijn is vaak het gevolg van klachten aan de stand van de voeten, de bekken of het verschil in lengte van de benen. 

Symptomen en kenmerken van pijn in de onderrug

Bij pijn in de onderrug heb je vaak blijvende lokale pijn in de rug. Deze pijn kan uitstralen richting billen, liezen, heupen, benen en tot eventueel de voeten. Stijfheid is ook een kenmerk die we regelmatig terug zien komen. De klachten worden veelal gevoeld tijdens lang staan, zitten, bukken, tillen en tijdens overige bewegingen. Lage rugklachten beperken vaak het uitvoeren van activiteiten in het dagelijks leven.

Oorzaken van pijn in de onderrug

Pijn in de onderrug kan meerdere oorzaken hebben. Wij hebben een aantal van deze oorzaken op een rijtje gezet:

  • Overgewicht
  • Werk wat lichamelijk zwaar is
  • Zittend werk
  • Verkeerde lichaamshouding
  • Verminderde conditie en/ of weinig lichaamsbeweging
  • Slecht matras (te hard of te zacht)
  • Afwijkende voetstand
  • Beenlengteverschil

Naast deze oorzaken is het ook mogelijk dat de pijn in de onderrug een chronische oorzaak heeft. Denk dan bijvoorbeeld aan slijtage, diabetes, bekkeninstabiliteit, een afwijkende voetstand, beenlengteverschil of andere aandoedingen aan de gewrichten.

Wat gebeurt er als je niks tegen de klachten doet?

Het is belangrijk om niet onnodig te lang door te lopen als je pijn in de onderrug hebt, maar onderzoek wat de oorzaak is en onderneem actie. Te lang doorlopen kan vervelende gevolgen hebben. Niet alleen voor je rug maar ook voor je hele looppatroon en lichaamshouding. Waardoor er weer andere klachten kunnen ontstaan. Als je je lage rugpijn negeert of als je je rug toch overbelast, zou je kunnen eindigen met chronische rugpijn en/ of blijvend letsel.

Wat te doen tegen pijn in de onderrug?

Pijn in de onderrug is vervelend en daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk van af. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt ondernemen om de klachten in de onderrug te voorkomen of te verminderen. Zo is een goede lichaamshouding belangrijk. Zorg tijdens het bewegen en andere werkzaamheden altijd voor een rechte rug. Heb je zittend werk, probeer dan toch voldoende te bewegen. Dit kun je al doen door regelmatig een stukje te lopen. Probeer daarnaast ook goed om je gewicht op orde te houden, overgewicht zorgt al snel voor pijn aan de rug.

Zoals al is aangegeven kan de manier waarop je rug belast wordt tijdens het staan en lopen beïnvloed worden door de stand van voeten en benen. Een podoloog kan de oorzaak van de pijn in de onderrug onderzoeken. Hierbij wordt onder andere gekeken of er sprake is van beenlengteverschil. Met behulp van podotherapeutische steunzolen kan een verkeerde voetstand of een beenlengteverschil verminderd of verholpen worden. Door de steunzolen wordt het lichaam weer in balans gebracht. Ook hakverhogingen (ascendens) zijn regelmatig behulpzaam bij het verminderen van lage rugpijn. Een stabiele en neutrale stand kan al een groot deel van de lage rugklachten verminderen of opheffen.

Maak een afspraak

Voor pijn in de onderrug kan een afspraak worden gemaakt bij onze voetzorg om te kijken wat de klachten zijn en wat eraan gedaan kan worden om dit te verhelpen.

Advies nodig bij pijn in de onderrug?

Plan dan een afspraak in met onze voetzorg.

Open chat
Hulp nodig?
Schutrups
Hallo, Hoe kunnen wij jou helpen?