Voetengym deel 1

Home » Voetengym deel 1
Van: Stijn
09-04-21

Voetengym deel 1

 

Om je voeten fit te houden hebben we een voeten GYM voor je gemaakt! Een platform met (voet)oefeningen van easy* tot uitdagend**** en naar keuze versoepelend, stabiliserend of spierversterkend. Je krijgt het beste trainingseffect wanneer je de oefeningen afwisselt uit alle categorieën.

Het is erg belangrijk om je voeten fit te houden. Als je dagelijks verschillende oefeningen doet heb je hier veel profijt van. Sterk in je schoenen staan is natuurlijk erg belangrijk! Je zult jezelf daarnaast fitter voelen, soepel en je bouwt kracht op.
De Schutrups voeten gym bestaat uit een serie van 5 voeten gym-pakketten die je gemakkelijk thuis kan doen. Dit is deel 1!

Hou ons op de hoogte van je vorderingen, ervaringen en wat we kunnen verbeteren!

Veel oefenplezier!

Versoepelend
1. Ballet*
Point en Flex: strek je voet en tenen uit & trek je tenen en voet naar je toe. Dit kan zoals hier in langzit, dan doen alle beenspieren mee. Zit je op kantoor of in een stoel dan kan dit ook, de nadruk ligt dan op de voet en onderbenen. 10x herhalen.

2. Alfabet**
Til je voet op terwijl je zit in een stoel, strek je tenen. Schrijf met je voet in de lucht alle letters van het alfabet, laat je grote teen hierin de leider zijn! Voor soepele enkels en ook goed voor de coördinatie! Eerst rechts, dan links…of andersom.

  1. De Waaier***
    Begin met het optillen van alle tenen en weer loslaten, met de hiel in de grond verankert. Dit is de warming up, herhaal dit 4x. Vervolgens til je alle tenen op en spreid ze als een waaier uit. Zover als je kunt! Herhaal dit ook 4x.
  1. DIY Massage***
    Een heerlijk versoepelende en ontspannende oefening. Het advies is om hiermee je serie oefeningen af te sluiten, eigenlijk altijd en voor iedereen! Rol een tennisbal, of een iets harder balletje in de lengte onder de voet door. Doe dit een aantal minuten tot je voelt dat de spanning onder de voet afneemt. Zoek nu de gevoelige plekken op en hou de bal stil op dat punt, laat je voet om de bal heen ´smelten´. Dit kan een beetje gevoelig zijn, wees daarom niet te fanatiek! Masseer eerst de rechter en daarna de linker voet.
  1. Yoga handshake****
    Deze is uitdagend: zowel de ontspannen houding waarbij je je ene been op je andere legt, als het vlechten van je vingers tussen je tenen door! Misschien lukt het niet meteen bij alle tenen, laat je niet ontmoedigen… Oefening baart kunst in deze. Als de handgreep lukt is het prettig om met rustige bewegingen je voet te ´shaken´ en rondjes te draaien.

Last van voetklachten?

Wij helpen jou verder!

Open chat
Hulp nodig?
Schutrups
Hallo, Hoe kunnen wij jou helpen?